Friday, July 28, 2006

Boston Ferry



In het begin is een Ferrytocht leuk. Je hebt mooie landschappen die voor je uitgespreid liggen. Je hebt de Boston skyline. Je hebt de zee. Maar na een tijdje gaat zulks al gauw vervelen, en zoek je naar ontspanning om je heen. Een ruziend koppel is dan qua entertainmentgehalte van het beste dat er is.
Het gesprekje van daarnet had de sfeer van wat een leuke uitstap naar Cape Cod had moeten worden, behoorlijk verziekt. Ze zaten nog steeds op de Fast Ferry die de overtocht in zo'n anderhalfuurtje moest klaren. Op dit moment veinsde hij interesse in een boekje over "fietsen te huur" (hoewel hij, aan zijn lichaamsbouw te zien, nou niet meteen de nieuwe Lance Armstrong was), terwijl zij gekwetst naar de horizon staarde. Het was onschuldig begonnen, een kwartiertje geleden.
"Wat zou het laatste zijn dat je tegen me zou zeggen, moest deze boot kapsijzen," vroeg ze, terwijl ze ongemakkelijk met haar haren speelde. Af en toe bracht ze haar rechterhand naar haar linkeroor alsof ze daar iets hoopte te vinden. Ze zocht naar bevestiging, dat was duidelijk.
Hij was kwaad geworden: "Kapsijzen? F*ck! Je weet dat ik bang ben op schepen, boten, vliegtuigen, zo ongeveer alles... En jij begint over kapsijzen?"
-"Neen, schat, dat bedoel ik niet. Natuurlijk zullen we niet kapsijzen. Zo'n Ferry doet die overtocht duizenden keren op een jaar, maar ik zeg maar, stel je voor dat ..." Ze keek hem onzeker aan, terwijl rondom haar toeristen van over heel de wereld probeerden de Boston skyline op foto vast te leggen. De Ferry zocht dansend zijn weg tussen de golven van een zee die behoorlijk onrustig was vandaag.
- "Hou er toch 'ns over op. Het laatste dat ik zou zeggen? F*ck, weet ik het? Help of zo?" Hij stond recht en wandelde geirriteerd naar de reling van het schip om te kijken of nergens een walvis te bespeuren was in de wijdse Oceaan. Ze volgde hem. Ze had dit soort gesprekken al veel te veel op zijn beloop gelaten.
- "Je moet niet gaan lopen. Het is toch niet alsof ik je vraag om met me te trouwen? Ik wil gewoon weten wat het laatste zou zijn dat je..."
- "Shut the fuck up! Wat denk je daarvan als laatste zin die tegen je zou zeggen!"

En daar sta je dan, als Vlaamse toerist, vlak naast een ruziend toeristenkoppel. Neen, dat gesprekje verziekte de uitstap voor ons compleet.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home