Tuesday, August 01, 2006

Fort Niagara

OK, het komt een beetje streber-achtig over, maar ik moest en zou Fort Niagara bezoeken. Waarom? Omdat Fort Niagara een van de belangrijkste en meest strategische militaire vestingen was in Noord-Amerika in het Koloniale Tijdperk aangezien het de doorgang naar Amerika vanaf het Noorden controleerde. Het Franse en het Britse leger vochten - letterlijk - om dit fort, beiden gesteund door hun stammen indianen (de Mohawks, Seneca,...). Toen de Fransen door de Britten gedwongen werden om het Fort op te geven rond 1815 betekende dat ook het einde van de French-Indian War. Stel je voor dat de Fransen het toen wel gehaald hadden, dan had Amerika nu misschien Frans gesproken: ironisch, gezien hun alles behalve optimale relatie met Frankrijk op dit moment.
Ook tijdens de revolutie speelde het Fort een rol, zij het geen belangrijke. Loyalists - Amerikanen die de Britse koning steunden - verschansden zich in het Fort, of beter: probeerden zich te verschansen, aangezien een Britse raid het Fort verpulverde.
Vergeef me deze kleine geschiedenisles en mijn enthousiasme, maar de vorige post maakte veel goed, niet? ;) Ik hoop dat mijn collega's van de American Studies (waar ik trouwens mee moet afspreken als ik terugben!) er wat aan hebben. Naar goede gewoonte; een fotootje van het Fort:

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hey Kristof en partner!

Ook ik volg jullie avonturen op de voet (of dat probeer ik toch). Ik ben verheugd dat ge uw lezerspubliek toch een beetje Amerikaanse geschiedenis en cultuur probeert mee te geven. Het bewijs dat die American Studies toch voor iets goed zijn geweest. En jaaaaaaaaaaaa, afspreken als ge terug zijt zodat ge alles over uwe 'field research' kunt vertellen! Veel plezier nog!

Liefs, Eva (je weet wel, die studiegenote die als de dood voor het verwateren van vriendschapsbanden is)

6:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

Als je terug bent vertel ik je eens het verhaal dat Amerikanen bijna Duits gesproken hadden.
Stel je voor, en dan komt er in de jaren '30 zo'n pipo over de superioriteit van 't Duitse ras lullen...

10:14 PM  
Blogger Kristof said...

@ Eva; ik zal mijn American Studies vrienden niet vergeten in de keuze van mijn posts. Een beetje achtergrondinfo is altijd leuk. Ik ben trouwens bezig met iets politieks, maar dat komt nog!

@ Seb: Duitse verhalen moogde mij volgend jaar zeker vertellen, daar we toch met malkander opgescheept zitten ;)

11:52 PM  

Post a Comment

<< Home