Friday, September 29, 2006

Gemeentepolitiek

Het is donderdagochtend, 10 uur. Gapend en slechtgehumeurd neem ik, zoals elke ochtend, de lift naar de benedenverdieping om de brievenbus te lichten. In de hall zoek ik halfslapend het juiste sleuteltje. Dat durft al eens een minuut te duren, ik heb namelijk een veel te grote sleutelbos. Wanneer het juiste exemplaar eindelijk terecht is en ik het houten deurtje met iets te veel schwung open, valt een stapel folders op mijn rechtervoet. Ik buig me voorover tegen mijn zin en merk op wat ik een korte periode van gelukzaligheid vergeten was: het zijn weer verkiezingen op 8 oktober. Aangezien ik donderdag toch een vrije dag heb, besluit ik alles even door te nemen. Het eerste foldertje dat zich - bij toeval mag ik aannemen - laat lezen, is dat van de partij Lier MM (Meer Mogelijkheden). Daarna volgen de advertenties van Lier Leeft, Lier & Ko, VLD, CD&V/NVA en Vlaams Belang. Na het lezen bekruipt een ongemakkelijk gevoel me.
Pino Chimienti. Ik neem aan dat de naam u niets zegt. Pino Baresi dan? Ook niet? Dat is nochtans een fantastische charmezanger met Italiaanse roots die Vlaanderen overdondert met de ene geweldige meezinger na de andere. Dat wil hijzelf althans graag geloven. En, hoewel zijn muziek niet meteen mijn dada is, de zanger stoort me niet eens. Wat mij irriteert is dat deze man, die ik ervan verdenk niet ontzettend veel kaas te hebben gegeten van politiek, een grote kans maakt om in de Lierse gemeenteraad te sukkelen. De nummer vier van de LMM-lijst, vorige legislatuur goed voor zes zetels, probeert zichzelf te verkopen via de slogan: "alle wegen leiden naar Rome, via Lier". Ben ik de enige die niet meteen de politieke relevantie van deze slagzin kan ontdekken? Neen, Pino boezemt me geen vertrouwen in.
En dan heb ik nog niet over Betty, het gibberende slagersvrouwtje uit Big Brother. Of over Roland Liboton, goeie veldrijder in zijn tijd maar niet meteen de nieuwe DeHaene. Andere politieke
masterminds die dra de Lierse politieke scene zouden kunnen bevolken? Betty Melaerts, Jeanine Helleputte (vrouw van Westerlo-trainer Herman), DJ Wout (van Sylver), Wimmeke Punk (leadzanger van The WolfBanes), Peter Vandevelde (Piet Piraat),...
Allemaal mensen die ik niet meteen het leiderschap over mijn stad zou willen toevertrouwen. Maar wie weet sla ik de bal wel compleet mis, en bewijzen alle Lierse BV's mijn grote ongelijk gedurende de volgende zes jaren.
Het zijn overigens niet alleen de zogenaamde BV's die het bedenkelijke voorrecht hebben het mikpunt van mijn scepsis te zijn. Als ik zie wie van mijn kennissenkring plots op een lijst verschijnt, dan maak ik me ook daar grote bedenkingen bij. Van bepaalde mensen weet ik zeker dat ze niet weten wat het verschil tussen - pakweg - een decreet en een wet is, laat staan dat ik hen in staat zie lid te zijn van een fractie in de gemeenteraad. Ik vermoed dat de meesten onder hen gewoon gebruikt worden als lijstvulsel.
En toch. Hun amateurisme daar gelaten: uit de onsamenhangende folders van de meeste van deze lieden blijkt toch dat ze het goed voorhebben met mijn stad. En wie weet pikken ze snel op wat de politiek van hen vergt, om zo te wegen op het beleid vanuit de gemeenteraad. Dezelfde positieve attitude zien we helaas niet bij de Lierse afdeling van het Vlaams Belang. Deze partij schijnt vergeten te zijn dat het gemeenteraadsverkiezingen zijn, en géén federale. Hun foldertje heeft het immers over partijstandpunten als "het splitsen van België". Is er een Vlaams Belanger in de zaal? Dat hij/zij me dan eens uitlegt wat dit met het gemeenteniveau van doen heeft. De partij weet goed genoeg dat zulke standpunten scoren bij onwetende Vlamingen, ook al hebben ze niets met deze verkiezingen te maken. Het getuigt dan ook van een bedenkelijke ethiek hierop te teren.
Als we dan even overlopen wat de zittende burgemeester en haar medestanders onze stad allemaal hebben aangedaan de laatste jaren - van de verwijdering van de foorkramers, over de geweldig decadente paaseieren op de Grote Markt tot de totaal foute locatie van de parkeergarage - dan is de conclusie dat de politieke spoeling op het eerste zicht wel heel erg dun is in Lier, de enige die ik kan trekken uit het lezen van de verkiezingspropaganda. Maar zoals gezegd: ik hoop dat ik me vergis en dat de nieuwe generatie politici me lik op stuk geeft.
In tussentijd: vergeeft u het mij dat ik de toekomst van mijn mooie stad ietwat somber inzie?

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Het belangrijkste verschil tussen een wet en een decreet: een wet dient door de koning getekend te worden, terwijl een decreet dit niet vereist. Een decreet kan op Vlaams niveau goedgekeurd worden, terwijl een wet steeds bindend is op nationaal niveau.

Met vriendelijke groet,
Lierenaar

7:16 PM  
Blogger Kristof said...

Ssssstt. Niet voorzeggen! ;)

8:38 PM  
Blogger Juan Gomez said...

Ik kan nog steeds niet geloven dat ik niet weet waar ik moet beginnen, mijn naam is Juan, ik ben 36 jaar oud ik kreeg de diagnose genitale herpesziekte, ik verloor alle hoop in het leven, maar net als alle andere zocht ik nog steeds naar een genezing zelfs op internet en daar ontmoet ik Dr. Ogala ik kon het eerst niet geloven maar ook mijn schok na enige toediening van zijn kruidengeneesmiddelen ik ben zo blij om te zeggen dat ik nu genezen ben ik moet dit wonderbaarlijke delen ervaring, dus ik zeg tegen alle anderen met genitale herpesziekten, neem voor een beter leven en een beter milieu contact op met Dr ogala via e-mail: ogalasolutiontemple@gmail.com je kunt ook bellen of WhatsApp +2348052394128

9:54 PM  

Post a Comment

<< Home