Saturday, November 11, 2006

verkiezingen in VS

Wat bijna onhaalbaar werd geacht, is gebeurd. De Republikeinen zijn hun meerderheid in Congress voor het eerst in twaalf jaar kwijt. De Democraten haalden de grootste overwinning sinds 1974 en zorgden voor een ware machtsverschuiving.
Ik wil het even niet hebben over de gevolgen van deze machtsverschuiving - dat is louter speculeren, dat doe ik op andere plaatsen - maar over de oorzaken van het verlies van de Republikeinen. Algemeen wordt aangenomen dat de G.O.P. (Grand Old Party, bijnaam voor de Republikeinen) afgestraft is omwille van het Irakbeleid én de daaruit volgende onpopulariteit van president Bush. Dat dat zo is, valt niet te betwisten. Maar volgens mij was er méér aan de hand.
De laatste weken voor de verkiezingen heeft de Bush-administration een aantal tactische vergissingen begaan. De grootste was de aankondiging om een "Mexicaanse muur" te bouwen in het Zuiden van Amerika. Het immigratiedebat verdeelt de VS. De conservatieven, die zich het meest vereenzelvigen met het gedachtengoed van de G.O.P., willen een strikte immigratiebeleid en een stop van de instroom van miljoenen illegale Mexicanen. Om deze conservatievelingen te paaien, bleken de Republikeinen erg ver te willen gaan. Los van de absurditeit van het plan en de extreem-rechtse zweem die volgens mij rond hangt, (het is immers aan latino's, en Mexicanen in het bijzonder, te danken dat de VS nog een economische groei kennen) was het een foute strategische zet. Latino's zijn immers een niet te negeren minderheid in de VS. Door de bouw van de muur aan te kondigen, spuwde de G.O.P. een deel van haar kiezers in het gezicht.
Zo stemde slechts een kwart van alle latino's voor de Republikeinen, ten opzichte van 40% in 2004. Een verlies van 15%, of bijna 7 miljoen stemmen. Dat kan wel eens cruciaal geweest zijn. Hopelijk ziet men nu af van de bouwen van die muur.

1 Comments:

Blogger Juan Gomez said...

Ik kan nog steeds niet geloven dat ik niet weet waar ik moet beginnen, mijn naam is Juan, ik ben 36 jaar oud ik kreeg de diagnose genitale herpesziekte, ik verloor alle hoop in het leven, maar net als alle andere zocht ik nog steeds naar een genezing zelfs op internet en daar ontmoet ik Dr. Ogala ik kon het eerst niet geloven maar ook mijn schok na enige toediening van zijn kruidengeneesmiddelen ik ben zo blij om te zeggen dat ik nu genezen ben ik moet dit wonderbaarlijke delen ervaring, dus ik zeg tegen alle anderen met genitale herpesziekten, neem voor een beter leven en een beter milieu contact op met Dr ogala via e-mail: ogalasolutiontemple@gmail.com je kunt ook bellen of WhatsApp +2348052394128

9:46 PM  

Post a Comment

<< Home